Altijd bereik

Oh lieve zussen, wat een prachtige Bijbelteksten mogen we deze week bestuderen. Wat een heerlijk begin van deze studie. Gods woorden van liefde en aanmoediging spatten van de bladzijdes. En het doet me verlangen naar een dieper en intenser gebedsleven.

De tekst van deze week uit Hebreeën 4 gaat al een aantal jaren met mij mee. In mijn donkerste momenten heeft het me altijd bemoedigd te weten, dat Jezus zelf in de hemel bij Gods troon voor mij pleit. Doordat Hij echt mens is geweest weet Hij wat het is om in verleiding te komen, Hij weet wat het is om lichamelijk én geestelijk pijn te lijden. Hij weet hoe onhoudbaar sommige situaties kunnen lijken. Dat te weten maakt dat ik er op kan vertrouwen, dat Hij precies weet wat jij en ik nodig hebben, in welke situatie dan ook.

Onze God is zo groot. Hij is Heerser, Koning van hemel en aarde. Die grote God zorgt voor jou en mij. Hij is in staat om te geven wat ik nodig heb. Bij Zijn troon is barmhartigheid en genade te vinden. Altijd.

Ik vind het zo’n bemoedigende gedachte dat door de eeuwen heen er altijd volgelingen van God, medechristenen, tot God gebeden hebben. Elke dag, elk moment is er ergens wel iemand die een gebed prevelt, iemand die in aanbidding neerknielt, of iemand die in wanhoop tot Hem uitschreeuwt.

Wat me daarin nog het meest bemoedigt is dat God altijd luistert en altijd aanwezig is, in alle moeiten, zorgen, verleiding en bij vreugdevolle momenten. Hij is altijd direct bereikbaar en wijst ons nooit af.

Tegenwoordig hebben we bijna altijd wel onze mobiele telefoons bij de hand. We zijn zo graag bereikbaar en willen dat de ander bereikbaar is. Toch kan je batterij onverwachts leeg zijn, misschien zijn je belminuten wel op, of ben je ergens waar je provider geen bereik heeft. Soms kan het ook zijn dat je zelf even geen zin hebt om die ene persoon die jou belt, te woord te staan.

Gelukkig is onze God niet zo. Hij is ons nooit moe. Bij Hem zijn onze belminuten nooit op. Hij zal altijd naar je luisteren. Bij Hem vinden we altijd gehoor. Hij nodigt je uit om met volharding en toewijding onophoudelijk te bidden. Voor jezelf én voor de ander. Hij wil niets liever dan je zegenen met Zijn Geest van kennis, wijsheid en inzicht.

Het is mijn gebed dat wij zo in navolging van al die christenen van de afgelopen eeuwen, met volharding en in vrijmoedigheid tot Gods troon blijven naderen, vanuit het vertrouwen dat Jezus ons is voorgegaan. Hij maakte de weg vrij. Zijn Geest in ons vult ons met meer kennis van Hem, met vernieuwde wijsheid en inzicht om te leven naar Zijn wil.

Gerelateerde bijbelstudies

Ontvang meldingen van nieuwe blogs

Meest recente