God volgen gaat soms rommelig

Zo’n 18 jaar geleden startte een vriend met een bijbelstudie over Romeinen, en wij, als pas getrouwd stel, haakten daarbij aan. In al die jaren hebben we samen heel wat bijbelboeken behandeld en veel geleerd over de Bijbel. Bovendien mochten we steeds meer van God ontdekken. Het is heel kostbaar om zo’n plek te hebben waar je samen de Bijbel opent en je hart kunt delen. Deze mensen zijn allemaal dierbare vrienden geworden, en nog steeds openen we samen de Bijbel.

Een paar jaar geleden zijn we begonnen met Genesis. Wat een uitdaging is dat! We zijn nu bezig met het leven van Abraham, de geschiedenis waar we met de studie ‘Gaan waar Hij leidt’ nu zijn aanbeland. Wat een prachtig verhaal! Er zit zoveel diepgang in en heeft zoveel lagen. Als je tijdens deze studie denkt dat het veel te snel gaat, pak dan achteraf de studie over Genesis er eens bij. We hebben die opgesplitst in drie delen, zodat je echt de tijd hebt om in het leven van Abraham te duiken. Nu richten we ons op de gehoorzaamheid van Abraham aan God.

Die gehoorzaamheid was er wel, en soms ook niet. Abraham was eigenlijk een hele gewone man met hele gewone menselijke angsten en twijfels, maar ook met een bijzonder vertrouwen in God. Ik weet niet of ik het zo lang had uitgehouden om te wachten op de belofte van God. De eerste daad van geloof, gehoorzaamheid en vertrouwen was dat God Abraham riep om uit zijn land weg te trekken en alles achter te laten. En dat deed hij.

Hij ging niet gelijk, hij ging in fasen. Maar hij ging wel!

God geeft Abraham een opdracht, maar is genadig als de uitvoering wellicht wat rommelig verloopt. Eerst vertrekt Abraham uit Ur, achter zijn vader aan. Als zijn vader in Haran is gestorven, trekt hij pas verder en neemt toch Lot mee. Alleen al in dat eerste stuk zit zoveel genade van God.

Ook als ik God wil gehoorzamen in wat Hij zegt, mag ik weten dat Hij genadig is als ik rommel met de uitvoering – als ik het moeilijk blijf vinden of twijfel of ik Hem wel echt goed heb begrepen. God heeft altijd meer genade dan ik me voor kan stellen.

Hoe meer ik de Bijbel lees en leer over God, hoe meer ik onder de indruk raak van Zijn geduld met de mensen. Toen ik jong was, dacht ik dat je God altijd meteen moest gehoorzamen, omdat Hij anders heel boos zou worden. Maar door het lezen van onder andere het verhaal van Abraham – hoe hij God in fasen gehoorzaamde, daar soms in faalde, maar toch steeds weer naar Hem terugkeerde – leer ik hoe geduldig God is. Zo geduldig is Hij ook met jou en mij.

Herken jij zo’n onderdeel in je eigen leven waarin je weet dat God iets van je vraagt en dat je merkt hoe lastig dat voor je is? Voor mij blijven financiën altijd wel een voorbeeld waarin ik dat vertrouwen op God heel graag wil, maar waarin het toch zo makkelijk is om mijn eigen plan te trekken of eerst op menselijke logica te vertrouwen. God is daarin met mij geduldig en nodigt me elke keer uit om Hem meer te vertrouwen en de weg te gaan waarin Hij mij leidt.

Hoe is God genadig met jou als je worstelt met Hem gehoorzamen en de weg te gaan waar Hij je heen leidt?

Waarin merk je dat het volgen van God voor jou wat rommelig verloopt?

Wat leer je van het verhaal van Abraham over het gehoorzamen van God en Zijn genade?


 

Gerelateerde bijbelstudies

Ontvang meldingen van nieuwe blogs

Meest recente