Introductie voor de studie “De test doorstaan” Een studie over de 1e en 2e Petrusbrief

Wie was Petrus?

Petrus was een hartstochtelijke en toegewijde discipel, een “ooggetuige van het lijden van Christus” (1 Petrus 5:1). Ooit was hij een eenvoudige visser maar hij werd een belangrijke leider in de vroege kerk. Hij wordt vaak de “rots” genoemd waarop Jezus Zijn kerk bouwde (Mattheüs 16:18). Petrus leefde met Jezus. Hij maakte de wonderen van Christus mee uit de eerste hand en hem werden de sleutels van het koninkrijk toevertrouwd. Petrus maakte de hoogte- en dieptepunten van het volgen van Christus mee. Via zijn brieven herinnert Petrus ons eraan dat ook wij uitverkoren, geliefd en geroepen zijn, tot een doel dat ons begrip te boven gaat. Als je jezelf ooit onvolmaakt hebt gevoeld of fouten hebt gemaakt in je christelijke wandel, zul je in Petrus een geestverwant vinden. Hij had ook zijn momenten van twijfel en ontkenning, maar toch was hij nog steeds zeer geliefd. Hij werd op buitengewone manieren door God gebruikt en dat kan ook met jou het geval zijn.

Het doel van de brieven

Petrus schreef deze brieven, door de inspiratie van de Heilige Geest, tijdens moeilijke tijden voor de vroege christenen. De vervolging nam toe en gelovigen kregen te maken met toenemende druk van de samenleving. Valse leraren probeerden verdeeldheid te zaaien en de kerk op een dwaalspoor te brengen. Door middel van zijn twee brieven probeerde Petrus de vroege christenen te bemoedigen en op te bouwen en hen te herinneren aan hun goddelijke roeping. Zo leidde hij hen bij het navigeren door de worstelingen en beproevingen waarmee ze te maken hadden.


De eerste Petrusbrief

Deze brief is een oprechte boodschap van hoop en veerkracht. Petrus spreekt over onze hemelse erfenis, het belang van standvastig blijven in het geloof te midden van lijden en de rol die elke gelovige speelt in het grote geheel van Gods koninkrijk. Je vindt er thema’s als blijvende liefde, genade en de transformerende kracht van het offer van Christus.

De tweede Petrusbrief

In de tweede brief van Petrus laat hij ons het belang zien van onderscheidingsvermogen en het gegrond blijven in de waarheid. Hij waarschuwt voor valse leraren en herinnert gelovigen eraan te groeien in hun kennis en relatie met Jezus. Deze brief is een oproep tot actie en spoort ons aan standvastig te blijven, meer te groeien in ons geloof, en altijd klaar te zijn voor de wederkomst van Christus.

Hoewel ze eeuwen geleden zijn geschreven, spreken beide brieven nog steeds over onze hedendaagse uitdagingen, worstelingen en hoop. Ze herinneren aan Gods blijvende liefde, het belang van standvastig geloof en de belofte van eeuwig leven.

 

Zelfs nu de samenleving verandert en de uitdagingen toenemen, blijven de inzichten van Petrus een standvastig anker dat ons door onze geloofsreis leidt. Dus lieve vriendin, laten we aan het begin van deze zes weken durende studie, ons verdiepen in de kern van Peters brieven. Laten we samen een standvastig geloof ontwikkelen dat de test doorstaat. Geloof dat dienstbaar is voor de mensen om ons heen, terwijl we Zijn komst verwachten.